”Nää ihmiset oikeesti elää näin”, ihmettelivät Normipyörityksen pelaajat. Artikkeli on julkaistu Liberossa 1/2018.
teksti ja kuvat Saana Lind
Ihmisoikeus- ja kansalaisjärjestö Seta julkaisi alkuvuodesta Normipyöritys-menetelmän, jonka avulla voi käsitellä sukupuoliin, seksuaaliseen suuntautumiseen sekä pari- ja perhesuhteisiin liittyviä normeja.
Normit ovat käsityksiä siitä, millaisia ihmiset ovat ja millaisia heidän tulisi olla. Ne vaikuttavat meihin kaikkiin, huomasimme sitä tai emme, ja saatamme syrjiä ihmisiä ja asettaa heitä eriarvoiseen asemaan normien perusteella. Tämän takia normeja on tärkeä tunnistaa ja haastaa. Normien tunnistaminen ja haastaminen on yksi askel kohti tasa-arvoisempaa ja yhdenvertaisempaa maailmaa.
Normipyörityksessä on käsittelyssä viisi normia: sukupuoli-, hetero-, suhde- , perhe- ja binäärinormi. Menetelmässä on viisi vaihetta ja sen kulkua ohjaa fasilitaattori, joka huolehtii pelin kulusta, materiaalien jaosta ja varmistaa, että kaikki pääsevät osallistumaan keskusteluun.
Noppaa heittämällä tai pulloa pyörittämällä arvotaan kullekin osallistujalle työstettävä normi. Osallistujat valitsevat haluavatko he totuuden vai tehtävän: totuuden valinneet kertovat oman kokemuksensa tai keksivät fiktiivisen esimerkin, tehtävän valinneet taas saavat materiaalin, josta etsiä normia kuvastava näkökulma.
Normipyörityksen taustamateriaaliksi Seta on kerännyt esimerkiksi otteita erilaisista artikkeleista ja oppikirjoista, mutta fasilitaattori voi kerätä myös omaa materiaalia. Purkukierrokselle käydään kunkin normi lävitse ja keskustellaan mitä tulisi muuttaa tai tehdä toisin ettei tehtävämateriaali tai tilanne olisi normittava.
Moni elää normien mukaan
Kokeilin Normipyöristystä kahden ryhmän kanssa. Ensimmäisellä kertaa pelaajia oli kuusi ja pelaajat olivat alle 30-vuotiaita nuoria ja toisella kertaa pelaajina oli neljä noin 30-vuotiasta henkilöä. Kokeilimme Normipyöritystä tutussa ja luotettavassa porukassa, joten esimerkiksi totuuden kertominen ja kokemusten jakaminen oli helppoa. Molemmissa ryhmissä oli henkilöitä, jotka olivat jo perehtyneitä normeihin ja tunsivat ne hyvin ja joille normien haastaminen oli tuttua. Tehtävämateriaaleista normit löytyivät helposti ja ratkaisut, miten materiaalia tulisi muuttaa ei-normittavaksi, syntyivät nopeasti.
”Nää ihmiset oikeesti elää näin,” kuului kommentti, kun taustamateriaalia läpikäydessä saatiin muistutus siitä, että osa ihmisistä todella elää normien mukaista elämää. Luetaan lehdestä artikkeli, joka kertoo, että nuorella ihmisellä on yhden illan juttuja, josta siirrytään seurusteluun ja parisuhteeseen ja sitoudutaan toiseen henkilöön sillä ajatuksella, että yhdessä ollaan koko loppuikä, jonka jälkeen perustetaan yhteinen koti.
Toinen artikkeli kertoo, että suomalainen nainen on hyvin vaativa ja miehen on päästävä miesporukkaan vapautumaan uhrauduttuaan ensin perheensä hyvinvoinnin puolesta. Kolmannessa artikkelissa kerrotaan, että tytöt ovat parempia käsitöissä ja pojat tykkäävät esiintyä suurelle joukolle.
Näiden artikkeleiden antaman tiedon kyseenalaistaminen voi olla hyvin vaikeaa, mikäli normit eivät ole tuttuja eikä ole tietoa siitä, että normeja ei tarvitse noudattaa.
Avuksi yläkoululaisille
Ryhmissä oli aikuisia henkilöitä, jotka ovat jo aikansa seuranneet yhteiskunnan normittunutta keskustelua ja jotka ovat kohdanneet itsekin syrjintää normien vuoksi. Osa taustamateriaalista saikin osallistujia turhautumaan ja useaan tehtävänä olleeseen artikkeliin paras ratkaisu olisi ollut se, ettei sitä olisi alun perin tarvinnut kirjoittaa tai julkaista ollenkaan tai sen kirjoittaminen olisi pitänyt aloittaa täysin alusta.
Normipyöritys-menetelmä on suunnattu nuorimmillaan yläkouluikäisille, joten keskustelua heräsi siitä, miten itse olisi osannut nuorempana käsitellä normeja. Keskustelussa nousivat esille myös omat kokemukset koulujen huonosta ja puutteellisesta seksuaalikasvatuksesta ja toivottiin, että omina kouluaikoina olisi ollut jotain Normipyörityksen kaltaista. Menetelmä saa aikaan hyvää keskustelua, mutta saattaa myös saada aikaan turhautumista ja tuoda mieleen huonoja muistoja kouluajoilta tai itse koetusta syrjinnästä.
Setan tarjoamia taustamateriaaleja on 18 kappaletta; materiaaleissa on muun muassa uutisia, kolumneja, artikkeleita eri medioista ja otteita oppikirjoista. Vaikka otos on melko pieni ja aiheet rajattuja, tulee materiaalia läpi käydessä selväksi, miten vahvasti normit näkyvät mediassa ja oppimateriaaleissa.
Normipyörityksen avulla on mahdollisuus oppia normien tunnistamisen ja haastamisen lisäksi myös medialukutaitoa ja mediakriittisyyttä. Normit eivät synny tyhjästä ja medialla on suuri vaikutus normien luomisessa ja ylläpitämisessä.
Koska normit vaikuttavat vahvasti yhteiskunnassamme ja ohjaavat ja rajaavat elämäämme niin sukupuolten, seksuaalisuuden kuin ihmissuhteidenkin osalta, olisi Normipyöritystä hyvä ja tarpeellista kaikkien kokeilla. Parhaimmillaan opit, mitä normit ovat, miten ne vaikuttavat sinuun ja muihin, miten yhteiskunta, media ja jokainen itse normittaa ihmisiä ja miten normeja voi haastaa.
Kirjoittaja on Vaasan Setan puheenjohtaja. Normipyörityksen ja taustamateriaalin voi ladata täältä.