Eläinystävällinen luonnonkosmetiikkasi voi olla peräisin laittomista siirtokunnista Palestiinasta.
teksti Tuuli Hongisto kuva CODEPINK
Luonnonkosmetiikkana ja eläinystävällisenä valintana mainostettu Ahava-kosmetiikka on peräisin palestiinalaisalueiden laittomista siirtokunnista. Harhaanjohtavien pakkausmerkintöjen takia suomalaisen kuluttajan on kuitenkin vaikea tietää tätä. Suuret kauppaketjut näyttävät edelleen jatkavan tuotteiden myymistä.
Suomessakin myytävää kosmetiikkamerkki Ahavaa markkinoidaan eläinystävällisenä luonnonkosmetiikkana, mutta jos tuote onkin eläinystävällinen, se ei ole sitä ihmisille. Kosmetiikkatuotteiden alkuperästä kiinnostuneita saattaakin kiinnostaa se, että merkki on boikottikampanjan kohteena ja esimerkiksi Lontoon keskustassa sijainnut liike suljettiin protestien tuloksena.
Laittomien siirtokuntien ongelma
Mikä Ahavassa sitten oikein mättää? Ahava-kosmetiikkamerkki on peräisin vuonna 1967 perustetun Mitzpe Shalem -siirtokunnan alueelta. Aluetta ei ole tunnustettu osaksi Israelia, ja sitä on vaadittu vuoden 1992 Oslon sopimuksessa palautettavaksi.
Korkean mineraalipitoisuutensa ansiosta Kuolleenmeren savea pidetään hyvänä ihonhoitotuotteena, ja sen käyttäminen kosmetiikan valmistuksessa onkin mahdollistanut yritykselle hyvät tuotot, vaikka miehitettyjen alueiden luonnonvaroista hyötyminen on laitonta Geneven sopimusten nojalla.
EU:n ja Israelin välisen kauppasopimuksen mukaan laittomista siirtokunnista peräisin olevia tuotteita ei saisi kutsua israelilaisiksi – tuotteen markkinoinnissa käytetty merkintä onkin tältä osin harhaanjohtava. Suomessa pakkausmerkintöjä ei ole kuitenkaan lähdetty korjaamaan, toisin kuin esimerkiksi Etelä-Afrikassa, jossa on viime vuonna päätetty, että tuotteen pakkauksesta tulee ilmetä, jos se on peräisin laittomasta siirtokunnasta. Myös Isossa-Britanniassa palestiinalaisalueilta tuotaviin tuotteisiin merkitään Finnwatchin mukaan alkuperämaaksi Länsiranta.
Finnwatch on todennut maaliskuussa 2012 julkaistussa raportissaan, että suomalaisen kuluttajan on vaikea tietää, tukeeko laitonta siirtokuntapolitiikkaa, koska monet palestiinalaisalueilta tulevat tuotteet on merkitty israelilaisiksi. Palestiinalaisalueilta tulevat tuotteet eivät täten myöskään näy tilastoissa. Finnwatchin raportti toteaa, että »tullitilaston mukaan Suomeen ei vuosina 2002–2011 tuotu käytännössä lainkaan tuotteita palestiinalaisalueelta».
Ahavalle on ollut hyödyllistä rekisterödä toimintansa Israeliin, koska näin yritys pystyy hyötymään esimerkiksi EU:n tutkimustuista ja sen kauppapolitiikasta Israelin kanssa. Yhtiö sai verkkojulkaisu Electronic Intifadan mukaan Euroopan Unionilta varoja tutkimustyöhön miljoonan euron arvosta vuosina 1998–2011. Tuotteet nauttivat myös tuontietuuskohtelua »israelilaisina» tuotteina, vaikka niiden ei myöskään pitäisi kuulua EU:n ja Israelin sopiman vapaakauppasopimuksen piiriin.
Kampanjoilla ei vielä vaikutusta Suomessa
Ahavaa vastaan onkin kampanjoitu laajasti, ja esimerkiksi Lontoossa West Endin liike joutui sulkemaan ovensa vuoden 2011 lopulla jatkuvien protestien jälkeen. Ahavaa vastaan kampanjoivat kansainvälisesti muun muassa Coalition for Palestine, Code Pink-rauhanliike, brittihyväntekeväisyysjärjestö Oxfam ja israelilainen rauhanjärjestö Gush Shalom.
Kotimaisissa eläinoikeuspiireissä on huomattu, ettei eläinystävällinen luonnonkosmetiikka ole välttämättä eettistä. Merkkiä ei löydykään esimerkiksi Animalian kosmetiikkalistalta. Tähän mennessä kotimaiset yritykset eivät ole tiettävästi kuitenkaan poistaneet Ahavan tuotteita valikoimistaan.
S-ryhmän käyttötavarakaupan hankintajohtaja Mikael Sjögren kertoo puhelimessa että maahantuoja, Mikacos Oy, on toimittanut selvityksen tuotteiden alkuperästä vuonna 2007. »Luotamme siihen. Käymme maahantuojan kanssa läpi, että merkinnät ovat oikein ja asianmukaisia. Lähdemme siitä, että maahantuoja toimii Suomen ja EU-lakien mukaan. Tässä tapauksessa emme ole nähneet syytä ryhtyä toimenpiteisiin.»
Finnwatchin tutkimusta Sjögren ei ole lukenut. »Täytyy tutustua. Jos raportista ilmenee, että tavarantoimittajan tiedot eivät pidä paikkaansa, ryhdymme pakkausmerkintöjen osalta toimenpiteisiin. Tällä hetkellä meillä ei ole sellaista tietoa ja jatkamme myyntiä», hän toteaa.
Tiedottaja Anna Bjarland puolestaan kertoo, ettei Stockmannilla ole linjausta siirtokuntatuotteiden myynnistä. Tällä hetkellä myynti siis näyttäisi jatkuvan. Esimerkiksi Norjassa ja Japanissa jälleenmyyjät ovat jo luopuneet Ahava-tuotteista. Jää nähtäväksi, seuraavatko suomalaiset kollegat perässä.