Vasemmistonuorten elvyttämä työelämäkampanja haastaa ajatuksen, jonka mukaan epävarmuus kuuluu nuorten työelämään. Tätä ”luonnonlakia” moni on valmis puolustamaan.
Niko Peltokangas
Vasemmistonuorten Ilmianna pomosi -kampanja herätti huomiota heti avauspäivänään. Some-kommentoijien mielestä kampanja on negatiivinen, mustamaalaa yrittäjiä ja pomoasemassa olevia sekä tekee karhunpalveluksen nuorille, jotka heikentävät ”työmarkkina-arvoaan” heittäytymällä hankaliksi.
On helppoa – ja joskus aika laiskaa – sanoa, että jonkin asian herättämä kritiikki kertoo oikeastaan asian tarpeellisuudesta. Ilmianna pomosi -kampanjan tapauksessa se pitää kuitenkin paikkansa.
Kampanjan viesti on ”puutu epäkohtiin vaikka se aiheuttaisi sinulle vaikeuksia”. Kriitikot puolestaan sanovat ”älä puutu epäkohtiin, koska se aiheuttaisi sinulle vaikeuksia”. Epäkohtien parantamisen näkökulmasta on selvää, että kampanjan viesti ansaitsee tulla kuulluksi.
***
Pomojen ilmiantamisesta pöyristymisen taustalla on ajatus, jossa epäkohdat ja huonot pomot ovat luonnonlaki, ja sen vastustaminen ei ole sen arvoista, että nuoren kannattaisi hankkia hankalan työntekijän maine. Tällaisia ”luonnonlakeja” kampanja haluaa muuttaa. Vasemmistonuorten Hanna-Marilla Zidanin sanoin ”tavoitteena on muuttaa vallitsevaa ajattelumallia, jonka mukaan työelämän epäoikeudenmukaisuus kuuluu nuorten työelämän arkeen”.
Pahastumista selittää myös raflaava retoriikka, jota ilmiantaminen monille on. Kaikki eivät ole radikaalia nuorisoa, jolle terävä kielenkäyttö on arkipäivää. Niille, jotka haluavat käyttää DDR- ja Neuvostoliitto-kortit, ilmiantaminen tarjoaa tilaisuuden niiden käyttämiseen.
Aikaamme kuuluu lisäksi vaatimus positiivisesta lähestymistavasta. Tolkun ihmiset käyvät dialogia eivätkä ilmianna ihmisparkoja. Työelämää pitäisi parantaa kertomalla hyvistä pomoista esimerkiksi muille. Tätä keskustelua on käyty myös Vasemmistonuorten sisällä.
Yksi selitys on vielä sokeus etuoikeuksille. Nollatuntisopimuksella keikkaa tekevä kesätyöläinen nähdään tasa-arvoisena neuvottelukumppanina kymmeniä vuosia kokeneemman esihenkilönsä kanssa, vaikka jälkimmäisellä voi olla kaikki valta päättää työtuntien kertymisestä ja töiden jatkumisesta.
***
Vasemmistonuorille kampanjan herättämät reaktiot tuskin tulivat yllätyksenä. Samalla sloganilla kampanjoitiin jo vuonna 2006, kun Lapin Vasemmistonuoret puuttui sillä kesä- ja kausityöntekijöiden ongelmiin. Myös vuosina 2009–2010 toteutettu valtakunnallinen kampanja sai mediahuomiota osakseen.
Kampanjan tarpeellisuudesta kertoo te-palvelujen asiantuntijan kommentti Etelä-Suomen Sanomissa kesäkuun alussa. Asiantuntija antoi hyviä vinkkejä ensimmäisessä työpaikassa ahkeroiville kesäduunareille, mutta pääviesti oli, että ”luonnonlakeihin” kannattaa sopeutua. Hän neuvoo nuoria pitämään tarpeettomat mölyt mahassaan.
”Vaikka kaikki ei olisi mennyt ihan nappiin, ei kannata alkaa mollaamaan työnantajaa kenellekään. Se voi olla kauaskantoinen juttu.”
Mollata ei kannata, mutta työehtojen polkemiseen ja huonoihin työoloihin kannattaa puuttua. Ja koska aina ei tiedä, mitä voi tehdä, tai työpaikan hierarkioissa vaikuttaminen voi olla vaikeaa, väylänä kannattaa käyttää esimerkiksi Vasemmistonuorten kampanjaa. Se voi olla kauaskantoinen juttu.
Lisätietoja kampanjasta Facebook-tapahtumassa. Otsikkokuva on kuvakaappaus Ilmianna pomosi -kampanjan sivustosta vuodelta 2009.
Libero on journalistisesti itsenäinen Vasemmistonuorten jäsenetulehti. Lue lisää Liberon linjasta.