Suosittu Habbo-hotelli osoittaa, millaiset vaarat verkossa vaanivat.
teksti Raisa Musakka kuvitus Pirjo Hakonen
”Keskustellaanko kahdestaan Skypessä tai mesessä? Millainen vartalo sinulla on? Onko sinulla web-kameraa?” Pelastakaa Lapset ry:n vuonna 2011 tekemän selvityksen mukaan yli puolet alle 16-vuotiaista kyselyyn vastanneista tytöistä vastasi myöntävästi kysymykseen ”onko joku joskus pyytänyt sinua internetin kautta lähettämään itsestäsi vähäpukeisia tai alastomia valokuvia”. Pojista samanlaisia ehdotuksia myönsi saaneensa 12 % vastaajista. Lähes puolet tytöistä lisäksi vastasi myöntävästi kysymykseen ”onko joku muu esiintynyt sinulle vähissä vaatteissa tai alasti web-kameran välityksellä”.
Netissä väijyvät pedofiilit nousivat rytinällä otsikoihin kesäkuussa, kun brittiläisen Channel 4 -kanavan toimittaja Rachel Seifert paljasti kokemuksiaan lapsille ja nuorille suunnatussa Habbo Hotel -virtuaalipelissä. Suomalaisen Sulake Oy:n luoma verkkopalvelu on käyttäjämäärältään maailman suurin teineille tarkoitettu virtuaalinen yhteisö ja peli, sillä hotellissa on vieraillut kuukausittain jopa 10 miljoonaa kävijää eri puolilla maailmaa. Peli on suuri virtuaalihotelli, jossa pelaajien luomat hahmot voivat liikkua huoneista toiseen ja chattailla.
Seifert kirjautui pelin englanninkieliseen versioon 11-vuotiaan tytön profiililla, ja sai ensimmäiset seksuaalisesti latautuneet viestit pelattuaan vain minuutteja. Yhteensä Seifert pelasi noin kahden kuukauden ajan, ja kertoo saaneensa ehdotuksia ja rivoja kommentteja jokaisella pelikerralla.
Rahaa saisi kulumaan rajattomasti
Paljastukset aiheuttivat kohun, jonka seurauksena palvelun keskusteluosio suljettiin tilapäisesti, mikä johti käyttäjämäärän laskuun. Samalla myös sijoittaja Balderton vetäytyi yhtiöstä. Sulakkeen toimitusjohtaja Paul LaFontaine vastasi järjestämällä ”suuren puheenvuoron”, eli keskustelun, jossa palvelun käyttäjät vanhempineen ehdottivat parempia tapoja valvoa peliä. Samalla hän myös lanseerasi alkaneeksi ”suojatun demokratian aikakauden”. Tällä yhtiö runollisesti tarkoitti ”säänneltyä yhteisöä, joka vaalii sekä puheen vapautta että yhteisön oikeamielisten jäsenten etua ja turvallisuutta”.
Kaikkia Sulakkeen toimenpiteet eivät vakuuttaneet. Peliä itsekin lapseksi tekeytyneenä kokeillut, niin ikään rivoja ehdotuksia saanut lapsiturvallisuuden asiantuntija John Carr jyrisi brittimediassa, ettei bisnestä pitäisi asettaa lasten turvallisuuden edelle.
Eikä kyseessä ole mikään pieni bisnes, sillä pelissä liikkuu paljon rahaa. Vaikka Habbo Hotelliin kirjautuminen ja pelin aloittaminen onkin ilmaista, sen koukuttava idea on saada pelaajat ostamaan oikealla rahalla virtuaalisia pelimerkkejä, joilla he voivat hankkia virtuaalisia huonekaluja huoneisiinsa. Habboa on kritisoitu muun muassa siitä, ettei se ole asettanut peliin käytettävälle rahamäärälle mitään rajoituksia. Jo vuonna 2004 kuluttaja-asiamies vaatikin yhtiötä asettamaan kymmenen euron viikkorajan ostoksille, mutta lopulta raja asetettiin vain kännykällä tehtäviin hankintoihin. Rahaa Habboon saisi siis uppoamaan periaatteessa rajattomasti.
Tämä on johtanut myös erikoisiin ilmiöihin, kuten bittihuonekaluvarkauksiin ja hahmojen kaappauksiin. Muun muassa marraskuussa 2007 hollantilaispoika pidätettiin virtuaalisten huonekalujen varastamisesta 4 000 euron edestä. Kesäkuussa 2010 taas tapahtui lähes neljänsadan uhrin bittihuonekaluvarkaus, jonka digitaalisen materiaalin arvo oli yli tuhat euroa. Eri maiden oikeusistuimilla on ollut haastetta linjata, suhtaudutaanko bittiryöstöihin varkausrikoksina, petoksina vai kenties kavalluksina. Kouvolan hovioikeus linjasi keväällä 2011, ettei virtuaalisia Habbo-huonekaluja voida pitää irtaimena omaisuutena, vaan ne ovat aineetonta omaisuutta, jolla on taloudellista arvoa.
Kanityttö allasbaarissa
Mistä tässä on kyse? Minäkin päätin kirjautua hotelliin. Hahmoni, kaniasuun pukeutunut pikkutyttö tallustaa ympäri värikästä mutta pelaajista autiota virtuaalimaailmaa. Vierailen allasbaarissa ja yökerhossa. Rachel Seifertin mukaan brittiversiossa baareilla oli vihjailevia nimiä, kuten ”Naughty Nightclub” tai ”Sexy Stripclub”. Huoneet, joissa vierailen, ovat kesympiä. Tietyllä määrällä pelimerkkejä voisin ostaa esimerkiksi diskopallon omaan huoneeseeni. Sopimattomia ehdotuksia ei minulle tehdä. Peli sen sijaan antaa tehtäväkseni vierailla muiden pelaajien huoneissa. ”Voitko uskoa, että toiset pelaajat ovat rakentaneet kaiken tämän”, kysyy ruutuun ilmestyvä teksti. Viesti on selvä. Mitä enemmän huonekaluja, eli ”kamaa”, omaan huoneeseensa ostaa, sitä parempi sisustus ja enemmän vierailijoita. Mitä enemmän rahaa pelaamiseen käytät, sitä suositumpi olet.
Internetin keskustelufoorumeilta löytyy lukemattomia viestiketjuja, joissa pohditaan rahankäyttöä Habbo Hotellissa. Eräs teinipoika kertoo esimerkiksi käyttäneensä kymmenvuotiaana helposti 200 euroa kännykällä Habboon. Pelaamisen hän lopetti, kun hahmo kaapattiin. Tyttö puolestaan kirjoittaa, ettei Habbossa ole pakko ostaa mitään itse. ”Itse en ole käyttänyt senttiäkään. Joskus jotkut tyypit antavat kamaa. Mut ei kannata myöskään ruinata”, hän opastaa.
Suosiosta kilpailevat lapset ja loputtomasti rahaa imevä nettipalvelu kieltämättä muodostavat riskialttiin leikkikentän. Toisaalta yhden palvelun leimaaminen tai sulkeminen tuskin tuo ratkaisua. Lastensuojelusta digitaalisessa mediassa vastaava Pelastakaa Lapset ry:n Mari Laiho muistuttaa Kotimaa24-sivustolla, että avoin media sisältää aina riskin ja rikolliset pyrkivät sinne, missä on lapsia.
Channel 4 -kanavan nostaman kohun aikaan pedofiilit eivät tosin olleet ainoita, jotka yrittivät lahjoa ja pyrkivät hyötymään Habbossa tavaroita havittelevista lapsista. Myös toimittajien raportoitiin yrittäneen ostaa pelaajilta paljastustarinoita pelimerkkejä vastaan.