Sosionomit ja lastenhoitajat vastustavat lakiesitystä, joka vähentäisi hoitajia ja nostaisi yliopistosta valmistuneet lastentarhanopettajat muiden edelle.
teksti ja kuvat Niko Peltokangas
Keskiviikkona eduskuntatalon edessä osoitettiin mieltä hallituksen varhaiskasvatuslakiesitystä vastaan. Uudenmaan päiväkodeista ulos marssineet lastenhoitajat ja lastentarhanopettajat vastustavat esityksen tutkintomäärittelyjä.
Lakiesityksen mukaan päiväkotien henkilökunnasta kaksi kolmasosaa pitäisi jatkossa olla korkeakoulutettuja eli kasvatustieteen kandidaatteja tai varhaiskasvatuksen sosionomeja. Nykyisellään korkeakoulututkinto vaaditaan yhdeltä kolmasosalta. Tästä osuudesta puolet pitäisi olla yliopistosta valmistuneita lastentarhanopettajia, mutta ammattikorkeakoulun käyneiden sosionomien vähimmäismäärää ei määritellä.
Mielenosoittajat pelkäävät muutoksen toisaalta vähentävän lastenhoitajien ja siten hoidon määrää päiväkodeissa, toisaalta laskevan sosionomien arvostusta ja työllistymistä yliopistokollegoihin nähden. Sosionomeilta menisi siirtymäajan jälkeen myös oikeus toimia päiväkodinjohtajina. Tällä hetkellä yliopisto- ja ammatikorkeakoulututkinnot ovat samanarvoisia lain edessä.
Lastentarhanopettajana työskentelevä sosionomi Elina Ylimäki (keskimmäinen kuva alla) huomautti mielenosoituksessa, ettei lakiesitys nosta pätevyysvaatimuksia ja sosionomit on todettu yhtä päteviksi varhaiskasvatuksen opettajiksi kuin kasvatustieteen kandidaatit. Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvoston selvityksen mukaan sosionomi-lastentarhanopettajien opinnoista keskimäärin yli puolet on varhaiskasvatusopintoja.
”Mikään tutkimus tai selvitys, edes OECD, ei myöskään osoita, että sosionomi suoriutuisi työssä heikommin. Kuntatyönantaja arvostaa sosionomin osaamista. Miksi siis jakaa lastentarhanopettajan tehtävä kahtia?” Ylimäki kysyi.
Ylimäki perustelee sosionomien pätevyyttä koulutuksen pohjaamisella sosiaalipedagogiikkaan, joka yhdistää kasvatustieteellisen ja yhteiskuntatieteellisen näkökulman. Se vastaa hänen mukaansa varhaiskasvatussuunnitelmien tavoitteisiin. Lakiesityksen perusteluihin kirjatun sosionomin tehtävänkuvan on laatinut kolme yliopistotaustaista asiantuntijaa. Ylimäki ihmettelee, miksi valmistelussa ei ole ollut mukana sosionomin osaamista tuntevaa tahoa.
Jos vastuu päiväkotien opettajan töistä siirretään yliopistokoulutetuille, sen pelätään vaikuttavan myös sosionomien kiinnostukseen jatkaa alalla. Lastentarhanopettajien tekemässä kyselyssä valtaosa sadoista vastaajista kertoi siirtyvänsä sosiaalialan tehtäviin tai muille aloille, jos laki tulee voimaan esitetyssä muodossa, Ylimäki kertoo.