Hoippu Orkesterin kosketinsoittaja Vappu Kuuluvainen ja rumpali Riku Nissilä saapuvat roudaamaan soittimiaan edellisillan voitonjuhlien ja bändin pikkujoulujen jäljiltä. Helsingin Gloriassa kukitetut muusikot kiittelevät hyvästä soundista ja järjestelyistä. Kahdeksansadan euron voittopotti lämmittää myös mieltä.
Teksti: Eliisa Alatalo, kuva: (CC) Vasemmistonuoret
Kahdeksanhenkisen orkesterin soitinrepertuaariin kuuluu tavanomaisen rumpu-basso-kitara-laulu yhdistelmän lisäksi syntikka, melodica, bongo- ja congo-rummut.
»Kaikki on mukana», Nissilä kommentoi tarkastaen peräkontin.
Hoiput kertovat kietovansa biiseihin niin reggaeta, skata, dubia, hiphoppia kuin afrokaribialaisia rytmejäkin. Lisäksi liikutaan räpin, soulin ja folkin alueilla.
Bändin nimi tuleekin reaggaen synnyttämästä liikehdinnästä.
»Siinä sillä tavalla hoiputaan», he kertovat.
Levy työn alla
Kaiken kaikkiaan 34 prosenttia kilpailun yleisöäänestyksen äänistä saanut yhtye on aloittanut keikkailunsa vasta tänä vuonna. Päräyttävän ehjä ja yhtenäinen soitto on intensiivisen treenauksen sekä demokraattisen biisinteon ansiota. Viikossa treenataan vähintään kerran, keikkaviikoilla kahdesti tai kolmesti.
»Jokainen monitoroi kappaleita, että soittimet ovat harmoniassa ja että kappaleisiin tulee ilmavuutta. Meillä on osaavia muusikoita, joilla on selkeitä visioita. Silloin tulee eheää jälkeä», kertoo Hoippujen solisti Olli Ruikka.
Kolmen kappaleen EP valmistui lokakuussa ja kokopitkää albumia nälkäinen yleisö saa odottaa ensi vuoteen. Aikataulun osalta kuviot ovat Ruikan mukaan auki.
Voittajakappale Alistaja kertoo perinteisesti babylonin kaatamisesta. Kappaleen sanoittanut solisti kommentoi, että profetianomainen teksti on peräisin jo vuodelta 2008.
»Siinä heijastelin muutoksen tuulia ja ihmisten vastarintaa poliittista ja taloudellista järjestelmää kohtaan. Siinä kerrotaan, mitä tapahtuu, kun ihmisten paineet ja sosiaalinen ahdinko ajavat siihen, että kyllästytään odottamaan ylhäältä päin tulevia ohjeita. Että ihmiset omien sanojeni mukaan ymmärtäisivät kupletin juonen.»
Räp ja trubaduureja edustettuna
Hopeapallille sijoittui syvältä Kaakkois-Suomesta ponnistava joutsenolainen South Karelia Posse kappaleellaan Marssi (26 prosenttia äänistä). Kilpailuun osallistuikin määrällisesti eniten räp- ja hiphop-kappaleita. South Karelia Posse sivuaa soitossaan myös reggae- ja dub-tyyliä ja mahtuupa Ville Kultasen mukaan joukkoon vähän kansanmusiikkiakin.
SKP sai alkunsa kolmihenkisenä vuonna 2006. Bändi tuli mukaan kuvioihin vuonna 2009.
»Sanoitukset nyt tulee siitä mitä kuulee, näkee, tuntee. Aina voi esittää ongelman, mut jos esittää ongelman niin olisi hyvä esittää myös ratkaisu», Kultanen kertoo.
Kolmanneksi sijoittui helsinkiläinen yhden miehen orkesteri Juha Pekka Tapani Heikkinen kappaleellaan Nuorisotyötön (20 prosenttia äänistä). Heikkinen on esiintynyt aikaisemmin Etelä-Suomen Vasemmistonuorten Ääri-kuoron kanssa. Yllätyshetkiä koettiinkin Glorian keikalla, kun lavalle kipusivat viisi äärikuorolaista laulamaan taustaa Nuorisotyöttömään sekä Meitsi oottaa jo keski-ikää -kappaleeseen. Myös Klaus Thunder Ukkosmaineesta loikkasi lavalle ryydittämään eurodisco-pläjäystä Digidigi.
Juttu on julkaistu Liberon numerossa 4/2011