Ruokalähettien työoloja polkeva Foodora pitää lähettejä kumppaneina mutta kohtelee heitä työntekijöinä. Alustataloudessa on kyse vapaudesta, joka läheteiltä puuttuu.
teksti Noora Nousiainen
Alustatalous tarkoittaa talouden uutta alaa, jossa jokin yritys tarjoaa ’alustan’, esimerkiksi mobiilisovelluksen tai nettisivuston, jonka kautta yrittäjät ja yksityishenkilöt voivat käydä kauppaa palveluista ja tuotteista.
Useimmiten alustaa ylläpitävä yritys veloittaa prosentuaalisen osuuden asiakkaan maksamasta hinnasta. Alustan kautta tuotteita ja työtään myyvät yrittäjät saavat päättää itse, milloin työskentelevät ja miten hinnoittelevat palvelunsa tai tuotteensa.
Palkanalennus johti kampanjointiin
Alustataloudessa toimiva Foodora nousi keskusteluun syyskuussa, kun se ilmoitti huonontavansa ruokalähettien palkkioita. Yritys toimii alustana ravintolayrittäjän ja nälkäisen asiakkaan välillä mobiilisovelluksellaan. Toisin kuin muut alustatalouden toimijat, Foodora pitää myös lähettejä alustan toimijoina.
Foodora kutsuu pyörä- ja autolähettejään ’lähettikumppaneiksi’ sekä freelancereiksi ja solmii lähettien kanssa nykyään vain toimeksiantosopimuksia. Se on niin kutsuttu freelancer-sopimus, jossa vastuu veroista, työnantajamaksuista ja vakuutuksista jää työn suorittajalle.
Kun Foodora aloitti Suomessa, yritys tarjosi läheteille mahdollisuuden valita joko työsopimuksen tai freelancer-sopimuksen välillä. Tämän vuoksi yrityksellä on vieläkin muutamia työsuhteessa olevia lähettejä, myös niin kutsutut rider captainit eli vastaavat lähetit solmivat työsopimuksen. Kun helsinkiläinen Tuomas Tammisto aloitti työnsä yrityksessä alkuvuodesta 2017, otettiin Foodoralle enää lähettejä vain freelancer-sopimuksilla.
Heinäkuussa 2018 Foodora päätti alentaa freelancer-lähettien palkkioita ja poistaa autolähettien kilometrikorvaukset yksipuolisella ilmoituksella. Yritys ilmoitti läheteille, että ne, jotka haluavat jatkaa, joutuvat allekirjoittamaan uuden sopimuksen määräaikaan mennessä. Jos sopimusta ei allekirjoittanut, työskentely päättyi.
Tammiston mukaan Foodora määrittää työalueen ja ne ravintolat, joille työtä tehdään. Lähetti ei voi vaikuttaa työalueeseensa, muuten kuin vuoron valinnallaan. Yritys siis määrittää ennalta vuoron ajankohdan ja kuljetusalueen. Erityisesti autolähettien kilometrikorvauksen poistaminen vaikuttanee lähettityön mielekkyyteen.
”Kilometrikorvauksen poistaminen on johtanut siihen, että autolähetin ei välttämättä ole palkkionsa kannalta kannattavaa lähteä kuljettamaan pitkiä kuljetuksia”, entinen Foodora-lähetti ja rider captain Tammisto kertoo.
Ensimmäisenä asian toivat julkisuuteen Foodoran freelancer-lähetit Turussa. Loppukesästä alkoi #justice4couriers-kampanjan valmistelu helsinkiläisten ja tamperelaisten lähettien ryhdyttyä yhteistyöhön Vapaa syndikaatti -ryhmän ja myöhemmin myös Vastavoima-järjestön kanssa.
”Kampanjan päätavoitteena on perua palkkioalennukset ja tuoda takaisin mahdollisuus työsopimuksen solmimiseen”, Tammisto toteaa.
Läheteillä ei ole alustatalouden vapauksia
Foodoralle työskentelevän lähetin suhde alustayritykseen muistuttaa monin tavoin enemmän perinteistä työsuhdetta kuin alustatalouden tarjoamaa vapautta. Alustatalousmaista Foodoran toiminnassa lähettien suhteen on vain se, että lähetit vastaanottavat tiedon kuljetuksesta mobiilisovelluksen kautta. Sovelluksen kautta ei pysty kommunikoimaan työnjohdon kanssa tai vaikuttaa kuljetuksiin helposti.
Työvuoro on lähetille samanlainen sopimuksen muodosta huolimatta. Vaikka freelancelähetti voi vaikuttaa siihen, milloin työskentelee, tämän sitouduttua työvuoroon yritys valvoo työn suoritusta alusta loppuun tarkasti. Yritys määrittelee työvuorot ja kuljetusalueet. Lähetin on puettava yrityksen logoilla varustetut työvaatteet ja kuljetusreppu työvuoron ajaksi.
Foodoran kuljetussuunnittelun tekee tietokone ja Suomen kuljetuksista vastaavat ihmiset eli ajosuunnittelijat ovat keskitetty Saksaan, Tammisto kertoo.
”Kuljetuksesta kieltäytymiseen täytyy aina esittää jokin hyvä syy, kuvatodisteiden kera mielellään, kuljetuksen epäedullisuus lähetille ei ole hyväksyttävä peruste.”
Alustatalouden yksi merkittävimmistä tunnusmerkeistä on se, että ’yrittäjä’ tekee töitä itselleen ja alusta tarjoaa mahdollisuuden löytää asiakkaita. Foodoran tapauksessa kuvion yrittäjä on luonnollisesti ravintola, josta asiakas tilaa annoksen. Lähetti sen sijaan on väliinputoaja, jota Foodora väittää myös yrittäjäksi.
Alustatalouden uranuurtaja Uber antaa kuskeilleen täyden vapauden työskennellä juuri silloin kun heille sopii ja valita asiakkaansa. Myös kampaamo- ja kauneuspalvelujen ajanvarausalusta Timma antaa yrittäjälle vapaat kädet päättää työskentelystä sekä ottaa ajanvarauksia Timman ulkopuolelta. Alustan kautta itsensä työllistävälle suotu vapaus on yksi alustatalouden tärkeimmistä piirteistä.
Kutsumalla lähettejään ’lähettikumppaneiksi’ ja freelancereiksi Foodora luo vaikutelman, että myös lähetit ovat alustalla toimivia yrittäjiä. Tämä hämärtää alustayrityksen työnantajavastuun rajoja.
”Minun on vaikea nähdä miten Foodoran lähettiys olisi yksityisyrittämistä sanan varsinaisessa merkityksessä, tai millään alustalla toimimista”, Tuomas Tammisto toteaa.
Kuva: Mostpohtos / Carina Mattsson